tisdag 7 oktober 2008

argumenten spricker !

Var påväg ner till djurhuset då jag möttes utav två stycken enorma djurtransporter. Bådå två var tvåvåningstransporter med dubbla släp. Det hördes dova råmanden och massvis av mular stack ut mellan gallren. Minst hundra kalvar påväg till slakt, uppfödda på kraftfoder, snart packeterade som filéer och korvar i våra frysdiskar.

Jag påmindes om varför jag numera äter en i huvudsak vegetarisk kost.

De här transporterna är inte okej! Det är inte logisk att djur ska behöva förflyttas på det här sättet och födas upp som på rullband. Inte när det finns altenativ. Det är inte logiskt att det produceras så mycket kött, kött som aldrig äts upp. Det är inte okej.

5 kommentarer:

Johan sa...

Skulle tro att det är få som förblir oberörda och inte funderar en gång extra över sina matvanor av dylika djurtransporter i närbild. Dom är ett tragiskt resultat av den älskade marknadsekonomin.

Har du en irländsk setter?

Lisa sa...

Kände mig verkligen ynklig när jag såg dem passera. Önskar att fler skulle få se såna djurtransporter, för fler behövs beröras. Människor måste vakna.

Jag har en irländsk setter, ja! Hur vet du det? : )

Anonym sa...

Nej, det är verkligen inte okej! Jag hoppas i smyg på att ditt "i huvudsak" hips vips förvandlas till "helt o hållet"!

Johan sa...

Hah, då var det du. Tror du mig om jag säger att vi möttes på övergångsstället mellan Centrala Trafikskolan och Sinclair igår vid halv tre?

Henne har jag sett nånstans, men var.. just det, på en blogg, tänkte jag :)

Lisa sa...

Vet du vad herrnixon? Mitt "i huvudsak" kommer nog hips vips förvandlas till en sån där "helt och hållet".

Och Tusenbroder, jag tror på dig! Jag var med all säkerhet vid det övergångsstället vid den angivna tidpunkten. Var du en av de som hoppat av tåget vid östra? Vill minnas att jag mötte en massa pendlare vid övergångsstället : )