tisdag 30 september 2008

så enkelt att bara ett barn kan förstå !

Ekonomichock, det pratas om en internationell ekonomichock. USA:s börser rasar, det råder finanskris. Hela jävla världen går som på nålar. Alla har förvandlats till nagelbitande fån som förtvivlat ser på när kurserna faller en efter en. Det är kris, det råder ekonomichock. Men vet ni vad? Jag förstår inte vad de pratar om. För jag är inte chockad. Inte ekonomichockad alls. Jag är inte ens ekonomiförvånad. För vi har väl alla sett det komma egentligen? Allt som byggs upp på hög rasar till slut. Det är en jävla dominoeffekt, en kedjereaktion som susar igenom våra banker.

Jag är inte chockad. Däremot är jag förbannad, förbannad på världen som åter igen visar upp hur blåögd den är. Vi måste sluta se USA som en storebror, som landet som ska ta hand om allt innan och utanför deras landsgränser, allt från Saddam till oljan i Saudiarabien. Vi måste sluta tycka att det är okej! Måste reagera mot att vi tillåter ett land att ha så mycket inflytande att hela världsekonomin skakas om då dollarn sjunker.

Vi måste sluta leka oförstående! Måste sluta leka förvånade över att det inte går att sätta allt på en mans axlar! Hur kan vi förvänta oss att en enda spik ska hålla en byggnad stående? Hur mycket tryck tror vi egentligen att en pelare klarar av? Vi måste sluta stapla tidningarna i samma lutande hög.

Det råder inte ekonomichock. Det råder konsekvenser.

2 kommentarer:

Anonym sa...

hahaha! "inte ens ekonomiförvånad" stulet och inlagt i mitt vokabulär ett uttryck/en mening jag ska använda ofta =)

Lisa sa...

Haha, go right ahead ; D men kom ihåg att nämna mig som källa då ordet ska in i svenska ordboken!